Onderscheiding voor Lidwien Verstraaten-Jansen

Uitreiking van het Zilveren Draaginsigne met oorkonde aan Lidwien

Op dinsdagnamiddag 25 juni ontving Lidwien Verstraaten-Jansen een onderscheiding, het Zilveren Draaginsigne met oorkonde, van Brabants Heem. Dit voor het vele en jarenlange werk dat Lidwien deed als historisch geïnteresseerde vrijwilliger bij zowel Museum de Kluis van Huize Padua als bij de Heemkundekring Boekel-Venhorst. De onderscheiding werd uitgereikt door Tjeu van Ras, bestuurslid en regiocoördinator van Brabants Heem, in de ontvangstruimte Carrousel in Huize Padua, in aanwezigheid van collega’s van Huize Padua en mede-vrijwilligers van Museum de Kluis en Heemkundekring Boekel-Venhorst.
Museum de Kluis bewaart het historisch erfgoed van de Broeders Penitenten, de stichters van Huize Padua. (Hieruit is later de Stichting GGZ Oost Brabant voortgekomen.) Het informeert bezoekers over de geschiedenis van de psychiatrie en de psychiatrische zorg die er in Huize Padua in het verleden geboden werd. Ook wordt er aandacht geschonken aan de huidige en toekomstige psychiatrische zorg.
Lidwien begon in 2001 als vrijwilliger bij Museum de Kluis. Gedurende de jaren ordende ze het historisch archief en maakte het toegankelijk voor de toekomst en was daarmee ook een vraagbaak voor velen. Ze verzorgde rondleidingen voor bezoekers, medewerkers, scholen en bestuurders. Ze gaf binnen het Museum de Kluis leiding aan een groep enthousiaste vrijwilligers met een gezamenlijke passie voor historie. Ze schreef tal van artikelen, met name over de Broeders Penitenten, die ze publiceerde in De Wanmeule, het halfjaarlijkse verenigingsblad van de Heemkundekring.
Ook bij de Heemkundekring was Lidwien in diezelfde periode heel actief met allerlei activiteiten binnen de vereniging en de heemkamer, met name op het gebied van documentatie. Naast de al genoemde artikelen in De Wanmeule, werkte Lidwien ook mee aan andere publicaties van de Heemkundekring. Verder was ze vanaf 2000 lid van de werkgroep ‘PR, publicaties en redactie De Wanmeule’, en lid van het Algemeen Bestuur, en vanaf 2019 lid van het Statutair Bestuur.
Helaas heeft Lidwien moeten besluiten om vanwege gezondheidsredenen te stoppen met haar activiteiten bij zowel Museum de Kluis als bij de Heemkundekring. Wel blijft ze lid van de Heemkundekring, en blijft ze als ere-vrijwilliger verbonden aan Museum de Kluis en de Stichting GGZ Oost Brabant.
Het Zilveren Draaginsigne is een onderscheiding die Brabants Heem, de overkoepelende organisatie van 123 Brabantse heemkundekringen, als blijk van waardering toekent aan degenen die zich langdurig op verdienstelijke wijze hebben ingezet voor Brabants erfgoed. En dat is bij Lidwien Verstraaten-Jansen zeker het geval!