Motorcrossdorp Boekel

      Reacties uitgeschakeld voor Motorcrossdorp Boekel

Door Jef Verhoeven.
Boekel heeft een lange geschiedenis als het om motorcross gaat. In de letterlijke zin sinds mensenheugenis. Ook vandaag is het nog een populaire sport die door velen bedreven wordt en door nog veel meer mensen gevolgd wordt. In de loop van de tijd heeft Boekel tientallen actieve motorrijders gekend, van pure hobbyisten tot professionals. Vooral in de jaren ‘70 en ‘80 van de afgelopen eeuw waren er vele hoogtepunten, maar ook tragische dieptepunten. Om de hele geschiedenis van het crossen in Boekel te beschrijven, zijn er meerdere ‘Wanmeules’ nodig. Dat laat ik graag aan anderen over, die meer kennis en betrokkenheid hebben. Heel veel is in de jaren ‘80 al eens in detail beschreven door Tijn Meulemeesters, in een 50 A4-pagina’s tellend boekje, dat in de Heemkamer ter inzage is. [1].
Dit artikel gaat over de periode daarvóór, de begintijd van de georganiseerde motorcross in Boekel. Een tijd die bij sommigen nog wel in het geheugen ligt, maar steeds verder vervaagt, of juist kleuriger wordt. Hoe langer terug, we hebben het dan over 60-65 jaar geleden, hoe mooier. Ook worden de verhalen steeds sterker. In liefhebberskringen vallen vroeg of laat steeds de namen van Jan Clynk en de gebroeders Dirks, en de heldendaden die ze verricht hebben. Ik heb het eens uitgezocht. In Boekel hebben ze vaak gereden, maar in de hoogtijdagen nooit een wedstrijd van enige importantie gewonnen; elders wel maar niet in Boekel.

Figuur 1.
Beeld uit de begintijd van het georganiseerde crossen. De superzwaren (750cc Harleys): voorop dokter Clemens Verbeek uit Gemert, op de hielen gezeten door de Boekelse Ties Reijbroek. De motoren waren voor dagelijks gebruik. Voor de wedstrijden werden ze voorzien van een nummer en ontdaan van overbodige accessoires zoals tassen. Let op de afwezigheid van specifieke motorkleding, brillen en helmen. Deze foto is gemaakt in Handel waar ook flink gecrosst werd.

Fascinatie voor het crossen
Waar kwam die fascinatie voor het crossen vandaan, niet alleen in Boekel, maar in de hele regio? In de jaren rond de Tweede Wereldoorlog waren motoren belangrijk, vooral op het platteland met zijn onverharde, moeilijk berijdbare wegen. Fietsen was op veel plaatsen bijna geen doen, auto’s waren er weinig en vaak was toch haast geboden. Een bekende verschijning was dokter Verbeek uit Gemert, die in een deel van Boekel de medische zorg waarnam en alle huisbezoeken, vaak nog laat in de avond, per motor (Harley-Davidson) aflegde, en daar ook nog mee ging crossen, zelfs al vóór de Tweede Wereldoorlog.
Motorrijden, en dan vooral terreinrijden, fascineerde velen. Er werden de raarste dingen in elkaar geknutseld, van veredelde bromfietsen tot gestripte legermotoren. Het was een hobby, die veel onderhoud en zelfwerkzaamheid vergde, en niet te vergeten veel kostte. Sponsoren waren dun gezaaid. Het was logisch dat ze onder elkaar wedstrijden gingen houden, en het gevolg daarvan was dat ze dit in clubverband gingen doen.

Figuur 2. De luchtfoto is van ca. 1965 toen het circuit al opgeheven was. Rechts boven ligt het Boekels Ven, een gegraven plas. Daar was enkele jaren daarvoor de start. De coureurs startten in noordwestelijke richting en reden tegen de klok in.

Circuit de Arendnest
De reputatie van Boekel als organisator schoot de hoogte in. Dit was te danken aan het circuit dat bekend stond onder de naam van het nabij gelegen buurtschap de Arendnest. Motorcross was vooral een……………………………

Benieuwd naar het hele artikel?
Lees verder in ons blad De Wanmeule, verkrijgbaar in de heemkamer. Kosten € 3,00.

Voor leden van de heemkunde is het blad gratis.