Om 01.50, 13 april 1942, schoot een Duitse jager, gevlogen door Oblt. Frank van het I/NJG 1 (Nachtjagdgeschwader), een Britse bommenwerper van het type Vickers-Wellington IV (registratienummer Z1213, call sign BH-H) neer van het (Poolse) 300 Squadron van de RAF, onder leiding van Sgt. W. Zalejko. Van de zes bemanningsleden kwamen er vijf om: navigator Kapitan (F/O) Poiter Payer (38), piloot Sgt. Wladyslaw Zalejko (27), boordschutter Kapral (Sgt.) Josef Balucki (24), radiotelegrafist Kapral (Sgt.) Konrad Lubojanski (23) en radiotelegrafist Kapral (Sgt.) Wladyslaw Strzelczyk (27). De enige overlevende, co-piloot Sgt. Jan Kuczak, werd de volgende morgen in Erp, bij een boerderij langs de Boekelseweg aangetroffen en krijgsgevangen genomen. Hij bleef tot aan het einde van de oorlog in het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft I. De gesneuvelden liggen begraven in Eindhoven, begraafplaats Woensel, graven JJ 43-47.
Naschrift Heemkundekring:
- call sign (Engels) = codenaam, roepnaam ter identificatie van het vliegtuig
- Kapitan (Pools) = militaire rang kapitein
- Kapral (Pools) = militaire rang korporaal
- Nachtjagd (Duits) = nachtjagers, nachtvliegers; Geschwader = eskader, squadron, groep
- Oblt. (Duits) = Oberleutnant, Eerste luitenant
- Sgt. (Engels) = militaire rang sergeant
- Stalag Luft I (Duits) = Stalag Luft I was tijdens de Tweede Wereldoorlog een krijgsgevangenenkamp in Barth, Noord-Duitsland, speciaal voor de geallieerde luchtmacht.
Vickers Wellington
De tweemotorige Vickers Wellington medium bommenwerper werd ontworpen tegen specificatie B.9/32, met het eerste protoVickers Type (K4049) dat op 15 juni 1936 in Brooklands werd gevlogen.
Ontworpen door Vickers-Armstrongs hoofdontwerper Rex Pierson, gebruikmakend van de geodetische constructiemethoden bedacht door Barnes Wallace en zoals gebruikt in de eerdere Vickers Wellesley . De tweemotorige Vickers Wellington bleef tijdens de Tweede Wereldoorlog met onderscheiding dienen, ondanks dat het uiteindelijk in zijn primaire rol werd vervangen door de veel grotere, ‘zware bommenwerpers’ zoals de Avro Lancaster en de Vickers Warwick .
‘The Wimpy’ zou de dupe worden van het Bomber Command-offensief tegen Duitsland, goed voor ongeveer 60% van de aantallen in de eerste 1000 bommenwerpersaanval op 30 mei 1942. Het Vickers Type diende ook met onderscheiding bij Coastal and Overseas Commands gedurende de hele Oorlog, op zeeverkenning en anti-onderzeeër taken.
Het robuuste karakter van zijn revolutionaire constructie heeft zijn vruchten afgeworpen, zowel in termen van vliegtuigen als levens gered tijdens de nachtelijke bombardementen. Een Vickers Wellington (LN514) werd het onderwerp van een propagandajournaal van het Ministerie van Luchtvaart in oktober 1943, toen het in slechts 23 uur en 50 minuten werd gebouwd door arbeiders van de Broughton-fabriek bij Chester, die nu vleugels produceert voor Airbus.
11.461 Vickers Wellingtons werden gebouwd in Weybridge (Brooklands), Chester (Broughton) en Blackpool (Fylde). Het Vickers Type leverde ook een opmerkelijke bijdrage na de oorlog tijdens het testen van nieuwe turbojet- en turbopropmotoren, en vormde ook de basis van het oorspronkelijke ontwerp van de Vickers VC-1 Viking , waarvan de eerste 19 Viking 1A met behoud van de stof bedekte geodetische vleugels van zijn illustere ouder. De Vickers Wellington ging uiteindelijk met pensioen in maart 1953.
Gagelstraat, VICKERS WELLINGTON- Poolse bemanning